Na podstawie sześciu baz wydziela się trzy grupy olejów silnikowych, o przynależności do których zależy konkretna zawartość danej bazy – lub jej brak – w danym oleju. Według tej klasyfikacji istnieją oleje:

  • mineralne
  • półsyntetyczne
  • syntetyczne

Oleje mineralne obecnie przeznacza się tylko do starszych aut, aby nie obciążać w nich uszczelnień silnika, które mogą być w nie najlepszym stanie. Kupując używane, wieloletnie auto, gdy nie mamy pewności co do stosowanego w nim oleju, lepiej stosować olej mineralny (czasem także półsyntetyczny). Głównymi, nieprzyjemnymi cechami tych olejów jest jednak szybki spadek wydajności i lepkości, przez co często trzeba je wymieniać. W zimie są przyczyną problemów z odpaleniem samochodu.

Oleje półsyntetyczne, z zawartością oleju mineralnego ok. 70% i ok 30% syntetycznego, stanowią kompromis między tymi dwoma. Wolno się starzeją i w niewielkim stopniu obciążają uszczelnienia silnika, nie wypłukują też z niego, podobnie jak mineralne, zgromadzonych nagarów.

Oleje syntetyczne to najbardziej obecnie rozwijana grupa olejów. Cechuje je wysoka jakość, bardzo dobra lepkość i odporność w różnych warunkach termicznych. Dbają o czystość silnika i wolno się zużywają, ograniczają też zużycie paliwa. Istnieją różne rodzaje olejów syntetycznych, przeznaczonych do potrzeb konkretnych samochodów – np. sportowych czy z silnikiem diesla. Producenci zalecają ich stosowanie w nowszych samochodach.

silnik