Rodzaje lakierów samochodowych

Głównym celem lakierów samochodowych jest jak najlepsza ochrona karoserii przed korozją i wygładzenie powierzchni, co utrudnia trwałe przylegania zabrudzeń oraz ułatwia odprowadzanie wody, która szybciej spływa po gładkiej powierzchni lakieru i nie ma dostępu do karoserii. Istotne są również walory estetyczne, jakie zapewnia lakier, związane z jego kolorem i wykończeniem.

Podstawowy podział lakierów obejmuje podział na warstwy:

  • podkładową – która służy zasadniczej ochronie karoserii i decyduje o trwałości i przyczepności pozostałych warstw
  • malarską – decydującą o kolorze nadwozia; istnieje kilkadziesiąt tysięcy różnych kolorów tego lakieru – stąd biorą się problemy z dobraniem właściwego odcienia
  • nabłyszczającą – chroni warstwy poniżej, a także wydobywa głębię z koloru

Podział ze względu na skład chemiczny:

  • lakiery akrylowe – jednoskładnikowe substancje o wysokiej sile krycia
  • lakiery wodne – żywice wodne zmieszane ze skoncentrowanymi pigmentami

Podział ze względu na efekt optyczny:

  • lakiery perłowe – mienią się w promieniach słońca
  • lakiery metaliczne – dają metaliczny połysk
  • lakiery matowe – dają matowy efekt, pozbawiony połysku

samochód