Obecnie jednym z podstawowych układów każdego samochodu jest układ wspomagania kierownicy. Może on być elektryczny lub hydrauliczny. Mimo nowoczesnych technologii, w wielu pojazdach – na przykład w wielu modelach Volkswagena – nadal obecny jest ten drugi i niewiele wskazuje na to, aby przestał być tak popularny w najbliższym czasie.
Jak działa układ wspomagania?
Taki hydrauliczny układ wspomagania zbudowany jest z raptem kilku elementów. Podstawowy element takiego układu to pompa wspomagania. To ona jest tutaj najważniejsza, ponieważ dostarcza ona odpowiednie ciśnienie do przekładni kierowniczej listwowej, ślimakowej lub kulkowej (w zależności od marki i modelu pojazdu). Taka pompa wspomagania do Volkswagena jest pędzona za pomocą paska napędowego z kołem zębatym. W układzie znajduje się też zbiornik wyrównawczy, w którym musi utrzymywać się na odpowiednim poziomie płyn wspomagania. Praca pompy odbywa się w ten sposób, że płyn pod ciśnieniem przemieszcza się w momencie skrętu kół do komory przekładni kierowniczej, tam przemieszcza tłok, co umożliwia odpowiednią kontrolę nad kierownicą i właściwą sterowność. Czasami może jednak zdarzyć się, że układ wspomagania straci swoją szczelność. Nie będziemy nawet wiedzieć kiedy płyn wspomagania kropelka po kropelce zacznie wyciekać. A zbyt mała jego ilość jest niebezpieczna dla układu – może bowiem doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania.
Ta, gdy utraci swoją sprawność, przestanie dobrze spełniać swoją rolę. W efekcie kierownica nie będzie już wspomagana. Stracimy udogodnienie, możemy wyczuć, że podczas skrętów samochód będzie za bardzo odbijał w jedną czy drugą stronę. Stwarza to warunki zagrożenia, zwłaszcza że podczas jazdy układ wspomagania może przestać działać całkowicie, a my zaskoczeni tą sytuacją możemy wpaść w niebezpieczeństwo i doprowadzić do wypadku. Zatem już w pierwszych dniach gdy pompa nie działa prawidłowo, należy udać się do warsztatu samochodowego, gdzie zostanie przeprowadzona regeneracja lub wymiana pompy wspomagania do Volkswagena na całkowicie nową. Zazwyczaj to wystarcza do odzyskania sprawności układu wspomagania, dlatego nie powinniśmy z tym zwlekać, a rozwiązać to jak najszybciej, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze.
Niektórzy mogą zastanawiać się, czy tańszym rozwiązaniem jest zakup nowej pompy wspomagania czy może regeneracja starej. To zazwyczaj zależy od marki oraz modelu pojazdu. W niektórych wypadkach lepiej może opłacać się regeneracja starej pompy wspomagania, w innych zaś o wiele lepiej wyjdziemy kupując nową pompę.